Alles onder spanning

Alles onder spanning

De druk om beter om te gaan met onze omgeving wordt steeds groter. Vertaald naar mijn werkgebied, mobiliteit, betekent dat dat auto’s steeds minder CO2 mogen uitstoten.

Om die reden heeft onze regering enige jaren geleden het beleid om de elektrische auto (EV) te stimuleren ingezet. Dat heeft best wel effect gehad want inmiddels rijden er in Nederland al zo’n 130.000 van rond. Enige relativering is op z’n plaats, het totaal aantal auto’s in Nederland bedraagt ca 8,5 mln, dus ca. 1,5% van de auto’s is elektrisch.

 

Marnix van Dijk

EV’s voordelig

Een positieve ontwikkeling is dat we nu langzamerhand zo ver zijn dat er EV’s geleverd kunnen worden die goedkoper rijden dan vergelijkbare benzine of hybride modellen. Vergelijk maar eens de kosten van een MG ZS EV met een Hyundai Kona 1.6 HEV Comfort. Zonder brandstof kosten ze bijna hetzelfde en logischerwijs zijn de kosten voor stroom lager dan die voor benzine.

Vanuit technisch oogpunt is er heel veel te zeggen voor de elektromotor als alternatief voor de brandstofmotor. De elektromotor is trillingvrij, vraagt weinig onderhoud, is compact, geeft de constructeur veel vrijheid m.b.t. het ontwerp van de auto, vereist minder onderdelen, geeft een optimale “drive-ability”, kortom kent eigenlijk geen nadelen.

De voeding van de elektromotor is wel problematisch. Op dit moment halen vrijwel alle EV’s hun energie uit ingebouwde accu’s. Deze accu’s zijn zwaar en vragen redelijk veel ruimte in de auto. De productie van accu’s levert zeer veel CO2 uitstoot op en de winning van de benodigde zeldzame metalen is bepaald niet mens- en milieuvriendelijk. Als de EV eenmaal rijdt, begint het besparen van CO2 ten opzichte van de brandstofmotor. Er volgt aldus een omslagpunt dat afhankelijk van hoe groen de stroom is die “getankt” wordt eerder of later komt, maar dat ie komt, staat vast. Ook als de elektromotor zijn energie haalt uit waterstof, zijn we nog steeds niet uit de problemen. Een waterstof-auto heeft ook een rij-accu, kan alleen toe met een wat kleinere.

Kortom, er is geen optimale oplossing voor het verduurzamen van de automobiliteit. De elektrificering is een duidelijk waarneembare trend die ons wel (in zekere mate) de goede kant op helpt.

Rustig groeien

Vaak krijg ik te horen: het wordt allemaal elektrisch, of niet? Mijn antwoord daarop is: ja, de elektromotor is in opkomst en zal qua aandeel gaan groeien. Echter, als je het huidige tempo van groei van de EV op ons wagenpark projecteert, dan kom je al snel tot de conclusie dat het nog tientallen jaren gaat duren voordat de EV een significante rol gaat spelen in het totale wagenpark. En dat is om meerdere redenen maar goed ook.

Ten eerste is onze elektrische infrastructuur totaal niet berekend op een snelle stijging in de vraag naar elektrische energie. Het aanpassen van die infrastructuur is een proces op zich dat tientallen jaren in beslag zal nemen.

Ten tweede hebben de autofabrikanten mega-investeringen gedaan in de ontwikkeling van modellen en van brandstofmotoren. Nu moeten ze opnieuw enorme investeringen doen in de ontwikkeling van hun EV’s. En dat terwijl in de hele wereld een crisis heerst die druk zet op de productie-aantallen. Kortom, dit is een redelijk giftige mix van omstandigheden waar niet elke fabrikant gezond uit zal komen.

Ten derde is er een flink aandeel van het Nederlands wagenpark dat eigendom is van financierings- en leasemaatschappijen. Wanneer de samenstelling van het wagenpark (te) snel verandert, levert dat onvoorspelbare en zeer ongewenste effecten op de restwaardes op. Dat heeft voor alle wagenparkeigenaren continuïteitsbedreigende gevolgen.

Wat is nu het advies?

Punt 1: het doorrijden met een bestaande auto is vanuit CO2 oogpunt een verstandige keuze. Het bouwen van een nieuwe auto levert de meeste CO2 uitstoot op.

Punt 2: als je een andere auto koopt, dan geldt het argument onder punt 1 ook voor het kopen van een gebruikte en aldus reeds gebouwde auto. Dit argument geldt feitelijk nog sterker voor het kopen van een gebruikte EV.

Punt 3: als je een nieuwe auto gaat kopen of leasen, neem dan de EV in ieder geval mee in je overwegingen. Maar sluit de (hybride-) brandstofauto niet per definitie uit. Afhankelijk van je eisen en wensen kan ook een diesel nog steeds een verstandige keuze zijn!

Punt 4: vraag mij om advies 

Marnix van Dijk
Commercieel Directeur

 

Van Mossel Autolease Groningen
Wismarweg 9, 9723 HC Groningen

T: +31 (0) 50 313 93 33
M: 06-52599955
E: Marnix.vanDijk@vanmosselautolease.nl
I: www.vanmosselautolease.nl  

Lees meer over:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Delen

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email een vriend
Delen

Masterclasses Nederland