Hoe vaak hoor je mensen zoiets wel niet zeggen tegen anderen? En hoe vaak zeg je zoiets tegen jezelf? Op zich is het een mooie boodschap met een behoorlijke kern van waarheid. Positieve bevestigingen werken vele malen beter dan negatieve reacties bij het leren van nieuwe vaardigheden of gedrag.
Trial & Error
Alleen, als je er echt bij stilstaat en de zin letterlijk neemt – want dat gebeurt namelijk op onbewust niveau – dan zit er een addertje onder het gras… Laten we er eens dieper op ingaan. Vanuit een positief perspectief bekeken, geef je jezelf (en anderen) met een gedachte als ‘fouten maken mag’ veel ruimte om te leren. Denk maar eens aan toen je leerde lopen, dat ging letterlijk met vallen en opstaan (trial & error) om zo steeds een stapje verder te komen.
De vraag bij deze manier van leren is wel tot hoelang dit verantwoord is. Je kunt natuurlijk niet steeds dezelfde ‘fouten’ blijven maken op hetzelfde gebied en tegelijkertijd een ander resultaat verwachten… Dan een kleine aanpassing: ‘van fouten kun je leren…’ Zeker, je kunt namelijk van alles en van iedereen wel iets leren. Zowel in positieve als in negatieve zin.
Het belangrijkste hierbij is dat je je bewust bent van datgene wat je precies wilt leren: hoe iets ‘moet’ of juist hoe iets NIET ‘moet’. Nu hebben we het met name over het niveau van je drijfveren. Word je gedreven door iets wat je heel graag wilt, of juist door iets wat je het liefst zou willen vermijden? Het helpt je dus bewust te worden welke drijfveren jou energie geven.
Neuro Linguïstisch Programmeren
Een van de vooronderstellingen uit NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren) is als volgt: “Mislukking bestaat niet; er is alleen feedback. ‘Hoe kan het beter?’” Vanuit deze gedachte is er geen goed of fout (dat zijn waardeoordelen); het gaat om actie en reactie. Het gaat er met name om of de manier van handelen het gewenste resultaat oplevert. Zo ja? Ga er dan vooral mee door. Zo niet? Dan kun je je afvragen: ‘wat kan ik doen (of veranderen) om het gewenste resultaat te krijgen? Laat ik het juiste gedrag in de juiste context bij de juiste mensen zien?
Tenslotte: Leren is proberen…
Dit klinkt erg logisch en misschien zijn veel mensen hiermee opgegroeid. Wanneer je de zin letterlijk neemt (en nogmaals dat is wat op onbewust niveau het geval is), dan geef je jezelf enerzijds de ruimte om ‘iets’ te ondernemen en zodoende ervaring op te doen. Echter, ‘proberen’ geeft ook ruimte om je neer te leggen als het resultaat nog niet is behaald. Dan heb je het in ieder geval geprobeerd…
Het zou in dat opzicht meer helpen wanneer je tegen jezelf zou zeggen: Leren is doen!
Maar goed, dat rijmt weer niet zo lekker…
Drs. Karel Knoester is NLP Master trainer, Hypnose Master trainer en Reiki Master. Hij is de oprichter, hoofdtrainer/coach en directeur van SenSolid B.V. en SenSolid Training & Coaching. Knoester is afgestudeerd als gedragswetenschapper aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij rondt momenteel zijn PhD onderzoek af naar NLP en Transformatief Leren.

