In het straatbeeld zien we steeds meer ondernemers die kiezen voor een youngtimer van 15 jaar oud of ouder. Zijn die ondernemers die alleen maar uit op financieel voordeel en zijn ze milieubewustloos? We proberen even een beeld te scheppen met het wegen van diverse factoren.

Grootste milieubelasting: productie en recycling
De grootste belasting voor het milieu is de productie van een auto en de verwerking na de recycling ervan. Op die manier bezien is het belangrijk voor het milieu dat we consuminderen en zo lang mogelijk met de spullen doen die we hebben. Hoe langer je met de auto doet hoe lager de procentuele belasting per jaar van de productie en de recycling van de auto op het milieu. Natuurlijk stoot de youngtimer meer CO2 uit. Echter in vergelijking met de productie en recycling is dit te verwaarlozen. De youngtimer is 15 jaar geleden al geproduceerd en heeft zich al bewezen. Ook in het kader van het consuminderen is het beter een auto langer te rijden dan een nieuwe te kopen en de auto te slopen. Het is dan natuurlijk wel belangrijk de auto goed te onderhouden.
Export oude auto’s: gebruik en recycling elders vaak milieubelastender
Wat gebeurt er dan met de auto’s die geëxporteerd worden omdat wij een nieuwere schone auto willen rijden? De geexporteerde auto’s gaan vaak naar landen waar mensen minder hebben te besteden. Daardoor wordt daar weliswaar met de auto’s gereden, maar het niveau van onderhoud ligt veel lager. Dat resulteert in meer uitstoot. Daarbij is de uiteindelijke recycling van auto’s vaak niet goed georganiseerd. Nederland heeft gecertificeerde sloperijen met een vloeistofdichte vloer. Daar worden auto’s gedemonteerd en de spullen worden zoveel mogelijk gescheiden gerecycled. In sommige exportlanden wordt de afgedankte auto soms gewoon langs de weg of in het bos achtergelaten. Ook dat resulteert in meer vervuiling.
Wat koop je voor €15.000,00?
Als u € 15.000 te besteden heeft voor een nieuwe auto kunt u een bijvoorbeeld Citroën C1 1.0 kopen. Bij een Youngtimer komt u dan bijvoorbeeld uit op een Volvo 2.5 R AWD (V70) automaat met een acceptabele kilometerstand. De bijtelling over de C1 is per maand € 120 netto en voor de V70 is dat € 85,00. Het verschil in comfort en beleving hoeft verder geen uitleg. Als u met de Volvo Arriveert op een kilometerstand van 500.000 heeft u er circa 250.000 km plezier van gehad en rijdt hij nog steeds. De Citroën C1 kom je niet veel tegen met een kilometerstand van 250.000. De eindwaarde van de Volvo en de Citroën zal ongeveer gelijk zijn. De onderhoudskosten liggen ook niet ver uit elkaar over het gehele traject bezien. Het enige wat meer kost bij de youngtimer is de wegenbelasting en hij verbruikt met zijn 2.5 liter automaat en vierwielaandrijving meer brandstof dan de 1.0 liter. Je krijgt daar wel veel comfort ruimte en rijplezier voor terug.
Elektrische auto’s ook milieubelastend
Een nieuwe elektrische auto is bij de productie en recycling een nog grotere belasting voor het milieu dan benzine- en dieselauto’s. Dit komt vooral door de accu’s. We moeten nog afwachten wat de werkelijke levensduur van dit soort auto’s is. De elektriciteit voor elektrische auto’s wordt nog grotendeels opgewekt met energiecentrales op kolen en gas. De uitstoot komt dus niet uit de auto, maar wordt geconcentreerd op de plaats waar de energiecentrale staat.
Youngtimer zo gek nog niet
De onderhoudskosten van een youngtimer zijn wat hoger dan van een vergelijkbare nieuwe auto, maar de afschrijving is minder. Er wordt bij een Youngtimer bijtelling betaald over de economische waarde. Dit is niet aanschafwaarde, maar de waarde in het economisch verkeer. De waarde in het economisch verkeer ligt lager. Er zijn wel een paar dingen waar je op moet letten als je een youngtimer koopt. Zo is het belangrijk dat de auto compleet is gedocumenteerd zodat je weet dat de kilometerstand klopt. Kies voor een model en merk wat zich heeft bewezen. Dan is de keuze voor een youngtimer zo gek nog niet.
