Bedrijfsovername in 8 stappen

Bedrijfsovername:

een stappenplan is niet alleen nodig, maar ook zinvol

Bij een bedrijfsovername, is een goede voorbereiding van groot belang, hoe clichématig het ook klinkt. Er zijn in een overnameproces – globaal – de volgende stappen te ontdekken:

  1. Voorbereiding
  2. Zoeken naar bedrijven
  3. Informatie-uitwisseling
  4. Evaluatie van het bedrijf
  5. Onderhandelingen
  6. Boekenonderzoek (ook DD – onderzoek)
  7. Financiering
  8. Afronding

1. Voorbereiding

Een belangrijke stap in het overnameproces is de voorbereiding. Dit proces richt zich op het opstellen van een (uitgebreid) zoekprofiel. Aan de hand van zoekcriteria (denk aan branche, omvang, en locatie) gaat u op zoek naar een geschikte overnamekandidaat. Of u schakelt hiervoor een (externe) deskundige in.

2. Zoeken naar bedrijven

Natuurlijk kunt u op het internet zoeken naar geschikte bedrijven om over te nemen. Maar er zijn in Nederland ook nogal wat platforms en gespecialiseerde bureaus die kunnen helpen bij de zoektocht naar overnamekandidaten. Ook in eigen kring (personeel, leveranciers) kunt u worden getipt.

3. Informatie-uitwisseling

Met behulp van de zoekcriteria wordt een bedrijf “gedetecteerd”. Dan zal in de regel een 1e gesprek plaatsvinden. In dat gesprek wordt afgetast of (aan)koop daadwerkelijk aan de orde is. Mocht dit het geval zijn, wordt er informatie uitgewisseld in de vorm van een zogeheten informatie- of verkoopmemorandum. Voor het zover is, tekenen de partijen een geheimhoudingsverklaring (NDA).

4. Evaluatie van het bedrijf

Op basis van de ontvangen gegevens wordt het bedrijf geëvalueerd. Denk aan het analyseren van (jaar)cijfers en andere kwalitatieve gegevens over (i) concurrentiepositie, personeel en leveranciers.

5. Onderhandelingen

Als partijen elkaar ‘gevonden’ hebben, wordt er vaak een Letter of Intent (LOI) opgesteld. Hierin leggen partijen hun afspraken vast. Voorafgaand aan deze fase wordt vaak een Non Binding Offer uitgegeven. Nadat deze indicatiebieding is aanvaard wordt deze uitgewerkt in een LOI.


6. DD – Onderzoek

Het due diligence-onderzoek, ook wel boekenonderzoek genoemd, is ervoor bedoeld de aangereikte gegevens te controleren. Tegenwoordig wordt hiervoor vaak een digitale dataroom ingericht. Advocaten, accountants en andere specialisten buigen zich nu ook over deze gegevens. Zij komen tot een oordeel dat wordt vastgelegd in een dd-rapport.

7. Financiering

Zeker anno 2021 wordt al in een vroeg stadium bij de (huis)bankier afgetast of een overname kan worden gefinancierd. Naast banken zijn er veel andere financieringspartijen actief bij overnames. Denk aan private funders, leasemaatschappijen en achtergesteld kapitaalverschaffers. Voor 2021 was een financieringsniveau (door een bank) van 80% niet ongebruikelijk. Nu is dat vaak minder dan 50%.

8. Afronding

De transactie wordt vastgelegd in een koopovereenkomst dan wel akte van levering (notariële akte).

De aan- of verkoop van een bedrijf is veelal specialistenwerk

Meer weten?

Schrijf u dan nu in voor een masterclass Bedrijfsovername

Informatie nodig? Neem contact op met Harold van der Laan:

h.vanderlaan@martinimedia.nl

050-314 22 44
06-48 71 92 68

2. Zoeken naar bedrijven

Natuurlijk kunt u op het internet zoeken naar geschikte bedrijven om over te nemen.Maar er zijn in Nederland ook nogal wat platforms en gespecialiseerde bureaus die kunnen helpen bij de zoektocht naar overnamekandidaten. Ook in eigen kring (personeel, leveranciers) kunt u worden getipt.

Lees meer over:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Delen

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email een vriend
Delen

Masterclasses Nederland