Internationaal zakendoen betekent niet alleen de landsgrens overschrijden. Het betekent ook volgens andere regels werken, op juridisch, fiscaal en cultureel vlak. Elk bedrijf heeft daarover advies nodig. Borrie is een accountantsbureau dat hierin een enorme ervaring heeft opgebouwd.
Partners persoonlijk kennen
De specialisten van Borrie begeleiden vele Nederlandse ondernemers in het buitenland en buitenlandse in Nederland. Ze steunen daarbij niet alleen op hun eigen kennis, maar ook op die van vele partners in andere landen. Partners die ze persoonlijk kennen. Dat laatste maakt een fundamenteel verschil. Een zakelijke relatie op papier is niet hetzelfde als een persoonlijke. Elkaar werkelijk kennen heeft een positief effect op de kwaliteit van de samenwerking. “Ik houd me binnen ons kantoor bezig met ons internationaal samenwerkingsverband AlliotGlobalAlliance,” zegt Harm Borrie RA. “Dat is een wereldwijd samenwerkingsverband van accountants- en advocatenkantoren die elkaar in de arm nemen om hun klanten internationaal te helpen ondernemen. Ik ben zes jaar bestuurslid en drie jaar voorzitter van het samenwerkingsverband geweest en ik bezoek nog steeds trouw alle internationale congressen. We hebben zoveel tijd en moeite in die samenwerking geïnvesteerd omdat dit loont. Een collega die jou kent van ontmoetingen doet extra zijn best voor jouw klant.”
Maatwerk
Borrie is een accountantskantoor met honderd medewerkers en twee vestigingen, een in Rotterdam en een in Amsterdam. Veel familiebedrijven zijn er al generaties lang klant. Toen die internationaal gingen opereren internationaliseerde de dienstverlening van Borrie mee. Zo heeft het een eigen expatriate service die bedrijven individueel maatwerk biedt als hun werknemers in het buitenland worden gestationeerd. Maar deskundig advies begin al veel eerder: als de ondernemer wil sparren over zijn voornemen een buitenlandse vestiging te openen bijvoorbeeld. “Hij of zij deelt met ons de plannen. Wij gaan te rade bij onze partner in het beoogde land om te achterhalen wat de juiste stappen daarvoor zijn,” zegt Pieterjan Kazen, partner en registeraccountant. “Dat hebben we bijvoorbeeld gedaan voor Valk Welding toen dit bedrijf zijn lasrobots naar Duitsland ging exporteren en dat doen we nu weer voor Zweden. De jaarlijkse audit is vervolgens een handig hulpmiddel om te weten of je het als bedrijf in de praktijk ook allemaal juist hebt geïmplementeerd. Als ik die audit doe controleer ik of alle cijfers die door de buitenlandse vestigingen worden aangeleverd ook daadwerkelijk kloppen. De jaarrekening levert zo weer feedback voor Harm als hij een adviesgesprek aangaat.”
Superspecialisten in netwerk
Hoewel het leeuwendeel van de internationale activiteit betrekking heeft op de buurlanden Duitsland en België is de wereld voor Borrie onbegrensd. Verre landen als Australië en China worden dus bezocht, onder het motto: waar onze klanten gaan, gaan wij ook. En ook buiten Europa blijft het streven naar persoonlijke relaties van groot belang voor Borrie. Daarom spreken de medewerkers hun talen en verdiepen ze zich graag in cultuurverschillen. “Maar we kunnen niet alles weten en we kunnen niet in elk land de fiscale en arbeidsrechtelijke ontwikkelingen nauwgezet volgen. Ook dat is een reden de juiste mensen te kennen,” aldus Harm Borrie. “Wij hebben bijvoorbeeld geen eigen specialist douanerechten, daar hebben we te weinig werk voor, maar, we kennen er wel een op een groter kantoor. Als het moet schakelen we die in. Zo’n superspecialist heeft een ander uurtarief dan wij, maar dan weet je ook dat het tot in de puntjes klopt. Onze slogan luidt: The personal Touch in Finance. Met onze klanten hebben we vaak een persoonlijke band. Dat werkt heel prettig maar impliceert ook dat je je uiterste best doet en ontzorgen ook werkelijk verlossen van álle zorgen is.”
Voor meer informatie, ga naar: www.borrie.nl


.jpg)








