De ontwikkelingen op de horecamarkt staan in het teken van de heropening van de horecasector na de coronamaatregelen. Ook staat de markt in het teken van arbeidsmarktkrapte, meer aandacht voor duurzaamheid en veranderend consumentengedrag. Bovendien maken we ons zorgen om onze vrijheid. We merken dat deze niet meer vanzelfsprekend is.
Veranderend consumentengedrag in horeca
In de publicaties (blogs, vlogs en artikelen in diverse media) van de komende weken ga ik in op marktontwikkelingen in de horeca. Ook zal ik de uitdagingen behandelen die deze voor horeca-ondernemers oplevert. Marktontwikkelingen bij consumenten, horeca-aanbieders en verschillende doelgroepen staan centraal in de publicaties.
De marktontwikkelingen zijn uiteraard goed onderbouwd. Enerzijds vanuit eigen onderzoek van Kanters Horeca Advies. Anderzijds vanuit onderzoek door Whize, Foodstep, Foodservice Instituut Nederland en andere onderzoeksbureaus.
Minder vaak en minder duur
Ik dit artikel geef ik jullie alvast een klein voorproefje met een korte uiteenzetting van het veranderde consumentengedrag waarmee veel horeca ondernemers te maken hebben.
Tweederde van de Nederlanders, vooral jongeren, gebruikt de horeca anders dan voor Corona. Men geeft aan minder vaak gebruik te maken van de horeca. Ook geeft met minder geld uit in de horeca. De leeftijdsgroep ouder dan 34 jaar maakt ten opzichte van de jongere leeftijdsgroep minder vaak gebruik van horeca dan voorheen. Terwijl de jongere leeftijdsgroep juist vaker aangeeft dat zij meer geld uitgeven in de horeca dan voorheen.
Andere veranderingen in consumentengedrag
Overdekte windvrije terrassen zijn populair. Gasten geven hier de voorkeur aan, zelfs als het minder goed weer is. Bovendien blijkt uit onderzoek dat de voorkeuren ten aanzien van muziek, het assortiment, de omvang van de menukaart en drankenkaart en de inrichting zijn veranderd. Ten slotte concluderen wij dat mensen vaker een kant-en-klaar maaltijd kopen of eten laten bezorgen, ten koste van horecabezoek. Er is behoefte aan kwalitatieve hoogstaande bezorgmaaltijden, omdat die maar weinig aangeboden worden.
Communiceer met consument
Voor horeca-ondernemers is het belangrijk dat zij benadrukken hoe zij inspelen op het nieuwe consumentengedrag en de verwachtingen van hun horecagasten. Bijvoorbeeld door aan te geven dat prijzen niet of nauwelijks zijn veranderd. Of hoe de restaurantinrichting is aangepast. En hoe de drankkaart en menukaart is veranderd.
Wil je meer weten over verwachtingen van doelgroepen of veranderend gedrag van consumenten? Kijk dan eens op: www.youtube.com/horecaadvies of stuur een mail naar info@kantershorecaadvies.nl.
Whitepaper Horeca Trends 2022 bestellen of een vrijblijvende afspraak maken?
Benader mij dan via info@kantershorecaadvies.nl
of bezoek onze website www.kantershorecaadvies.nl.


.jpg)








