GDBC slaat brug tussen student en Noordelijk bedrijfsleven

“We zijn een dik jaar verder inmiddels, na de oprichting van het GDBC en ik merk aan alles dat er vraag is naar wat we doen. Bedrijven in en rondom Groningen zoeken jong digitaal talent en studenten zoeken interessante bedrijven die middenin de digitale transformatie zitten. Er is behoefte aan een verbinder die dat samen brengt. Dat is exact de rol die het GDBC vervult.”

Bas Baalmans, managing director van het Groningen Digital Business Centre, kijkt enerzijds terug op de periode sinds 1 maart 2018 toen hij in dienst trad bij de Rijksuniversiteit Groningen en anderzijds vooruit naar alle initiatieven en ideeën die nog op stapel staan bij de digitale kennishub.

Het GDBC, een vrij recent kenniscentrum, opgericht door twee faculteiten (Faculteit Economie en Bedrijfskunde en Faculty Science and Engineering) en de Noordelijke Online Ondernemers (NOO) waar kennis over digital business en data analytics ontwikkeld en vooral gedeeld wordt. Het centre staat voor bundeling van kennis. Kennis op het gebied van digitalisering in de breedste zin van het woord. Het GDBC gaat voor een versterking van de gehele digitale sector in Noord-Nederland en kent daardoor en breed aantal sponsoren, zoals de Rabobank, de bedrijvenverenigingen en de gemeente en de provincie Groningen. De Europese Unie (EFRO) en het SNN zijn medefinanciers van het GDBC.

“Hoe we dat doen?”, vervolgt Baalmans. “We brengen studenten in contact met de vele, mooie Noordelijke ondernemingen die Groningen en omstreken rijk zijn. Studenten de bedrijven in met specifieke consultancy opdrachten en interessante stages en tegelijkertijd ondernemingen de universiteit in via kennismarkten, gastcolleges, events en zogenaamde learning communities waarin studenten onder begeleiding van universitaire docenten in opdracht van een bedrijf werken aan specifieke thema’s op het gebied van digitalisering. Denk aan digital business, data analytics, blockchain, Phyton en Agile.”

Onderzoek is uiteraard een andere prominente pijler van het kenniscentrum.  Continue wordt er gespoord naar digitale thema’s die voor zowel universiteit als bedrijfsleven interessant zijn. Zo is er momenteel een GDBC-onderzoek gaande naar de digitale ‘readiness’ van noordelijke bedrijven en ondernemingen en is een vergelijkbaar onderzoek naar data-volwassenheid in de maak.

Het GDBC werkt achter de schermen verder gestaag aan een nieuwe masteropleiding op het gebied van marketing analysis en data science. Het streven is nog immer om hiermee vanaf september 2020 live te gaan. Ook bij al bestaande opleidingen zal er meer tijd en aandacht voor digitaal en integratie met bedrijven zijn.

Het mes snijdt daarmee aan meerdere kanten, aldus Baalmans. “Student en ondernemer zijn met elkaar in contact door middel van specifieke digitale kennis die beiden boeit en bindt. Exact datgene waar het GDBC voor opgericht is!”

Zie voor meer informatie www.rug.nl/gdbc en voor contact b.s.baalmans@rug.nl of 06 22494353

Groningen Digital Business Centre
Paviljoen Duisenberg gebouw Zernike
Nettelbosje 2
9747 AE Groningen

Lees meer over:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Delen

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email een vriend
Delen

Masterclasses Nederland