Logo Happy Agency (1)

Marketing-studio Happy Agency werkt soms gratis

We praten met Arjan Yspeert en Jimmy Musters over hun communicatiebedrijf Happy Agency. Happy Agency kun je inhuren voor marketing en communicatie maar ze werken ook ‘gratis’. In dit interview meer over hun aanpak.

 

Happyagency Arjan Yspeert en Jimmy Musters
Jimmy Musters (l) en Arjan Yspeert (r)

Interview met marketing-studio Happy Agency

Om te beginnen Arjan, jou kennen we toch van reclamebureau Dizain in de Mediacentrale?

“Klopt, maar dat is al een hele tijd geleden, hoor. Ik was in 1995 inderdaad een van de oprichters. Maar in 2000 heb ik mijn aandeel verkocht en ben daarna als solo-adviseur en ondernemer doorgegaan. In 2005 ben ik verhuisd naar Ommen maar heb altijd contact gehouden met vrienden en klanten in en rond Groningen. Ook nu werken we voor een handvol opdrachtgevers in Groningen en Friesland.”

Het leeftijdsverschil (52 en 25, red.) zie je niet vaak, hoe is deze samenwerking ontstaan?

Jimmy Musters: “We hebben een gemeenschappelijke vriend die video’s produceert, Cars Bijlstra in Den Ham. Daar kwamen we elkaar tegen en raakten we in gesprek over marketing en design. Een paar maanden later vroeg ik Arjan om mee te denken over de marketing van een klant van mij, een autobedrijf. Dat werd onze eerste klus samen en weer een paar maanden later besloten we een kantoor te gaan delen.” Jimmy pauzeert kort. “Nu hebben we ieder nog steeds ons eigen bedrijf maar zitten we tegenover elkaar en kunnen snel en goed samenwerken. Arjan is een zeer ervaren marketeer en tekstschrijver, en ik ben een breed opgeleide designer. Het komt voor dat we aan het eind van de week al campagnes presenteren aan klanten die we aan het begin van de week voor het eerst hebben gesproken.”

Dat is erg snel. Jullie noemen Happy Agency een marketing-studio, wat bedoel je daar precies mee?

Jimmy: “Dat we heel vlot middelen produceren vanuit kennis van design én van marketing. We kijken naar ontwikkelingen in de branche, naar het gedrag van doelgroepen en klanten, naar online en offline kerngetallen, naar inspanningen en resultaten uit het verleden, en formuleren dan pas het plan. Daarna kunnen we gefundeerd middelen ontwikkelen zoals merken, slogans, advertising, sociale content, enzovoort. Een productie-studio dus, maar met de voeten stevig in de marketing.”

Jullie website ziet er anders dan anders uit, het gaat vooral over behaalde resultaten, hoe zit dat?

Arjan Yspeert: “Hoe leuk en grappig wij ons eigen werk ook vinden, uiteindelijk zoekt de opdrachtgever resultaat. Dus onder het motto ‘Begin with the end in mind.’ willen we eerst weten wat ons werk moet opleveren. Pas daarna nemen we besluiten over de inhoud en vorm van de communicatie. Dus op de site zie je dus vooral case beschrijvingen en resultaten.”

Helemaal vreemd is dat jullie beweren gratis te werken, hoe kan dat?

“Ja dat zijn onze ‘sweat equity’ investeringen.” Jimmy vervolgt: “Ook bij ons moet de schoorsteen roken dus werken wij meestal op basis van uren en projecten. Maar soms heeft een ondernemer een veelbelovend product maar te weinig middelen om het product goed te vermarkten. Dan leveren wij een x-aantal uren voor een percentage in het product of bedrijf. Dat hebben we nu 4 keer gedaan, steeds tot tevredenheid van beide kanten. Je moet wel goede afspraken maken natuurlijk, zo moet de ondernemer altijd de ondernemer blijven bijvoorbeeld. Hij of zij moet altijd een ruime meerderheid houden.”

Kun je voorbeelden noemen?

“Zeker, we doen de marketing en communicatie voor Dutchreef, een webshop voor zee-aquaria en levende zeedieren en koralen, en voor InnoVino, een innovatieve wijnhandel. En we zijn nu in gesprek met verschillende software developers. Die hebben enorm veel technische kennis en product-ideeën die vaak niet uit de verf komen doordat er te weinig kennis van communicatie is.”

Klinkt heel druk allemaal, kan er nog wel een sweat equity project bij?

Jimmy lacht hardop: “Jazeker, ik ben nog jong en heb energie zat. Arjan is vooral druk in het begin, met het doen van de analyse en om het project in goede banen te leiden. Daarna zet ik druk op de ketel en produceer de benodigde campagnes en middelen.”
Arjan vult Jimmy aan: “Wat ouder zijn heeft ook zijn voordelen: goed kunnen prioriteren is er één van. Ik richt me op die paar dingen die ertoe doen in een project om te voorkomen dat we ons te dun uitsmeren. Dus ja, kom maar op met die ideeën!”

Happy Agency

Haven West 9
Ommen

www.happyagency.nl
arjan@happyagency.nl

tel. 06-53252573

Lees meer over:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Delen

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email een vriend
Delen

Masterclasses Nederland